Woensdag 17 oktober 2018 - De reisverslagen

Tartu County - Lilian, Titia en Antoine
Lilian, Titia en Antoine gaan naar Tartu. Dit is de tweede stad van Estland en ligt aan een rivier. Tartu is een cultureel, sportief en educatief centrum met de oudste universiteit van Estland die opgericht is in 1632. Wij gaan naar een school voor kinderen met storingen in het autistisch spectrum. Hoe gaat men daar in Estland mee om?
De school heeft 300 kinderen met o.a. autisme, over en onderactiviteit.
De school is saai ingericht om zo min mogelijk prikkels te geven aan de de kinderen.
We kunnen helaas weinig van de kinderen zien maar zien wel betrokken leerkrachten en andere medewerkers die voor weinig salaris heel veel doen. Ook hier zie je dat het onderwijs in ontwikkeling is en meer middelen nodig heeft. Deze SBO school heeft niet iets waarmee ze zich onderscheidt van de SBO scholen in Nederland, of het moet zijn de kantine waar de leerlingen prima kunnen eten.
Na de rondleiding gaan wij door het nieuwe museum in Tartu.
Daar horen wij dat digitalisering vergevorderd is in Tartu en een voorbeeld is voor heel Estland.

Parnu County -Yvonne, Joost en Wendy
‘Als dank voor jullie bezoek geef ik aan een ieder van jullie een schelp van het strand in Parnu. Omdat een schelp uit twee helften bestaat, zal de andere helft altijd in Parnu liggen. Zodat je altijd een goede reden hebt om terug te komen.’
Deze uitspraak van onze gids over harmonie, balans en eenwording staat symbool voor het antwoord dat wij gevonden denken te hebben op de vraag wat het succes is van het Estse onderwijs.
Na jarenlange Duitse, Zweedse, Deense en Russische onderdrukking zijn deze mensen op zoek naar hun ware identiteit. Een identiteit waarin dicht bij de natuur staan, in letterlijke en figuurlijke zin, van onmetelijke waarde is. Deze waarde horen we terug in alle verhalen van de mensen die ons vandaag zo hartelijk hebben ontvangen. Onze Estse collega’s vertellen ons dat creativiteit, integriteit, zelfreflectie, kritisch denken, contemplatie en rust onderdeel zijn van hun Estse onderwijsprogramma. En dat vertellen ze met trots. Heel veel trots. De energie die vrijkomt bij het ‘heruitvinden’ van jezelf, is van ongekende kracht. Deze kracht haalt het beste in de mens naar boven -en dat is wat we hier op collectief niveau zien...
The best view comes after the hardest climb.

Laane County -Tim, Antoinette en Adrienne
De controversie kon niet groter zijn in ons dagprogramma. In de ochtend werden wij door de primary school van Haapsalu gejaagd. Om na een wandeling met stadsgids door het plaatsje onze weg te vervolgen naar de prachtige en rustige omgeving van de natuurschool.
De primary school van Haapsalu was een school met onderwijssysteem vergelijkbaar met eerder bezocht onderwijs. Ochtendprogramma, de basic vakken, krijtborden, frontaal. Waar wij hoopten meer te zien voor kinderen met special needs bleek dit wel aanwezig maar het was voor ons niet duidelijk zichtbaar wat nu anders was. Wij waren er slechts een halfuur binnen.
Na dit flitsbezoek hebben we een mooie toeristische wandeling door Haapsalu gemaakt. Prachtig monumentaal kustplaatsje wat nog volop in renovatie is. Behalve het interessante gesprek met de Estse reisleidster vanuit de bus had dit uitstapje weinig met onderwijs te maken. Evengoed heeft zij ons ‘stiekem’, tijdens het verhaal van de stadsgids, verteld over haar ervaring met het onderwijs in haar rol als developer en ook als moeder.
Ze vertelde over de weinige betrokkenheid van ouders, het vertrouwen in de onderwijzers en over het beperkt aantal testen die afgenomen worden. De indeling in drie niveaus binnen de vakgebieden en de manier hoe met leesachterstanden wordt omgegaan. Zij gaf een mooie inkijk in het Estse systeem.
Na de lunch bezoeken wij de nature school. Dit is te vatten onder het activiteitenprogramma van het Estse. Wij zien een prachtige locatie. Inzet van waardevolle digitale middelen om natuureducatie te verrijken. Wij wandelen door het gebied waar de leerkracht vertelt over wat zij de kinderen leren. Niet uit een boek maar in het echt!
Hier komen eindelijk wat mogelijke antwoorden op onze vraag waarom de Pisa ranking zo hoog is. Namelijk de verbinding en de ervaring. Niet hele dagen op school doorbrengen maar alleen voor de basis. En daarna ga je het DOEN: natuur, art, music! Talenten komen ook aan de orde. Tijdens het buiten zijn praten wij met een Finse schoolleider, werkzaam op een Zweedse school in Finland. Zij weet veel over het Scandinavische onderwijs en de ranking system. Zij bevestigt onze bevindingen. Ook daar zijn de dagen in de banken veel korter op jonge leeftijd! Daarnaast is discipline en aanzien van de leerkracht heel belangrijk.
De dag was totaal anders dan wij alle drie verwacht hadden maar evengoed heel rijk!

Harju County - Frank en Eef
Vandaag drie scholen (primairy, basis en upper-secondary) bezocht in de naaste omgeving van Tallinn. In Viismi in het prachtig ingericht schoolgebouw van de primairy school deelgenoot geworden van het inclusief onderwijs. Opvallend de wijze waarop ingespeeld wordt op de kinderen met een speciale leerbehoefte. Een deel van het gebouw is volledig voor hen ingericht. Elke 1-2 leerlingen heeft een eigen begeleider (assistant). Het geeft met het heen en weer geloop van leerlingen en assistenten ons een wat onrustige indruk. Kinderen integreren bij creatieve vakken. Wij hebben dit in de praktijk echter niet teruggezien. Het onderwijs oogt niet vernieuwend en is, veelal, klassikaal. Wel is er alle (extra) ruimte voor kinderen om zich tussen de lessen door te ontspannen.
Uit het gesprek met de jonge “PR-leerkracht” maken wij op dat de nieuwe generatie ook hier voor “learning makes you happy” gaat en wars is van de rankings met resultaten.
De upper-secondary school is qua inrichting het neusje van de zalm. Op basis van een reorganisatie in de provincie is een nieuw gebouw gerealiseerd dat leren voor de studenten en werken voor de leerkrachten fijn maakt. Helemaal vanuit de wetenschap dat zij zelf over de inrichting van het gebouw hebben meegedacht.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom

Maandag 15 oktober 2018 - dag 2